De mondhygiënist

De mondhygiënist heeft vooral een functie in de preventie van gebitsaandoeningen. Zo kan de mondhygiënist tandvleesaandoening  opsporen en de noodzakelijke behandelingen uitvoeren. Ongeveer negentig procent van de mensen zal ooit tandvleesproblemen hebben. Ze vormen de grootste boosdoeners voor tandverlies in de westerse wereld.

Tijdens een afspraak bij de mondhygiënist wordt uw mond hygiëne geëvalueerd. Ten eerste worden bestaande tandvleesaandoeningen en gaatjes in tanden en kiezen behandeld. Ten tweede worden er maatregelen genomen om toekomstige schade te voorkomen en een goede mond hygiëne te behouden. Bij een afspraak zal de mondhygiënist:

–       Onderzoek doen naar de conditie van het tandvlees;

–       Onderzoek doen naar de cariës, aansluiting van de vullingen en kronen;

–        Technieken demonstreren die geschikt zijn voor u om een goede mondgezondheid te behouden;

–       Bacteriën en tandsteen verwijderen die verantwoordelijk zijn voor tandvleesaandoeningen en cariës;

–       Zo nodig een fluoridebehandeling geven om cariës te voorkomen;

–       Zo nodig röntgenfoto’s maken om onderzoek te doen naar het gebit en het tandvlees;

–       Dieetadvies geven gerelateerd aan de preventie van mondaandoeningen;

De patiënt en mondhygiënist werken samen aan een strategie die gericht is op het voorkomen van herhaaldelijke tandvleesaandoening en cariës. De frequentie van onderhoudsafspraken met de mondhygiënist is persoonsgebonden.